گوگل وبمستر تولز یا سرچ کنسول گوگل ؛ جدایی ابدی یا تغییر نام ساده؟ گوگل وبمستر تولز یا سرچ کنسول گوگل ؛ جدایی ابدی یا تغییر نام ساده؟ گوگل وبمستر تولز یا سرچ کنسول گوگل ؛ جدایی ابدی یا تغییر نام ساده؟

  • تاریخ : ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

اگر صاحب یک وب‌سایت هستید و یا خدمات سئو ارائه می دهید ، به احتمال زیاد با نام «گوگل وبمستر تولز» آشنایی دارید. این ابزار برای سال‌های طولانی، دستیار سئوكارها و مدیران وب‌سایت‌ها در راستای بهبود وضعیت وب‌سایتشان در نتایج جستجوی گوگل بود. اما مدتی است که دیگر خبری از گوگل وبمستر تولز نیست و با نام جدید «سرچ کنسول گوگل» شناخته می‌شود. شاید برایتان سوال باشد که آیا این صرفا یک تغییر نام ساده است یا با گوگل وبمستر تولز قدیم تفاوت‌های اساسی دارد؟ در این مقاله قصد داریم به مقایسه گوگل وبمستر تولز با سرچ کنسول گوگل بپردازیم و ببینیم این تغییر، چه تاثیری بر نحوه مدیریت وب‌سایت‌ها در دنیای سئو گذاشته است.

 

 

گوگل وبمستر تولز یا سرچ کنسول گوگل ؛ جدایی ابدی یا تغییر نام ساده؟ ره وب ره وب ره وب ره وب

توضیحات گوگل وبمستر تولز یا سرچ کنسول گوگل ؛ جدایی ابدی یا تغییر نام ساده؟ توضیحات گوگل وبمستر تولز یا سرچ کنسول گوگل ؛ جدایی ابدی یا تغییر نام ساده؟ توضیحات گوگل وبمستر تولز یا سرچ کنسول گوگل ؛ جدایی ابدی یا تغییر نام ساده؟

ظهور سرچ کنسول گوگل

در ابتدای کار، بیایید کمی به عقب برگردیم و ببینیم گوگل وبمستر تولز چه نقشی را ایفا می‌کرد. این ابزار به صورت رایگان در اختیار صاحبان وب‌سایت قرار می‌گرفت و امکانات متعددی را برای بررسی وضعیت وب‌سایت در نتایج جستجو و رفع مشکلات فنی آن در اختیارشان می‌گذاشت. با کمک گوگل وبمستر تولز می‌شد کارهایی نظیر بررسی ایندکس شدن صفحات وب‌سایت، شناسایی خطاهای خزیدن (Crawling Errors)، آنالیز بک‌لینک‌ها و بررسی عملکرد وب‌سایت از نظر کلیدواژه‌های هدف انجام داد. در مجموع، گوگل وبمستر تولز به عنوان یک ابزار جامع برای سئوكارها و مدیران وب‌سایت‌ها شناخته می‌شد. همانطور که اشاره شد، گوگل وبمستر تولز برای مدت‌ها به عنوان ابزار کلیدی برای سئو شناخته می‌شد. اما با گذشت زمان و پیشرفت الگوریتم‌های گوگل و دنیای وب، نیاز به ابزاری جامع‌تر و به‌روزتر احساس می‌شد. گوگل نیز در راستای پاسخ به این نیاز، در سال 2015 اقدام به تغییر نام و برندسازی مجدد این ابزار کرد و بدین ترتیب، شاهد ظهور «سرچ کنسول گوگل» بودیم. این تغییر نام، صرفا یک به‌روزرسانی ظاهری نبود، بلکه گوگل با راه‌اندازی سرچ کنسول گوگل، امکانات و قابلیت‌های جدیدی را نیز به این ابزار اضافه کرد. می‌توان گفت سرچ کنسول گوگل، نسخه‌ی ارتقا یافته‌ی گوگل وبمستر تولز است که در کنار حفظ ویژگی‌های کلیدی قبلی، با امکانات جدید، به مدیران وب‌سایت‌ها امکان بهینه‌سازی وب‌سایت خود برای موتورهای جستجو به شکل بهتری را می‌دهد. در ادامه‌ی این مقاله، به بررسی برخی از تفاوت‌های کلیدی بین گوگل وبمستر تولز و سرچ کنسول گوگل می‌پردازیم تا ببینیم این تغییر نام، چه ویژگی‌های جدیدی را به همراه داشته است.

مقایسه سرچ کنسول گوگل و گوگل وبمستر تولز

۱- بررسی عملکرد

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها، اضافه شدن قابلیت «بررسی عملکرد» (Performance) به سرچ کنسول گوگل است. این قابلیت به مدیران وب‌سایت این امکان را می‌دهد تا عملکرد وب‌سایت خود را از نظر کلیدواژه‌های مورد نظر، میزان کلیک (Click-Through Rate) و نمایش (Impression) در نتایج جستجو گوگل آنالیز کنند. با استفاده از این گزارش‌ها، سئوكارها می‌توانند متوجه شوند که کدام یک از صفحات وب‌سایت برای کلیدواژه‌های هدفشان رتبه‌ی بهتری دارند و بر روی بهبود عملکرد صفحات با رتبه‌ی پایین‌تر تمرکز کنند. این قابلیت در گوگل وبمستر تولز وجود نداشت و تحلیلی کلی‌تر از وضعیت وب‌سایت در نتایج جستجو ارائه می‌شد.

 

۲- بررسی تجربه کاربری روی موبایل

تفاوت دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، امکان «بررسی تجربه کاربری روی موبایل» (Mobile Usability) در سرچ کنسول گوگل است. همانطور که می‌دانید، امروزه بخش قابل توجهی از جستجوها از طریق گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها انجام می‌شود. به همین دلیل، بهینه‌سازی وب‌سایت برای نمایش صحیح و کاربری آسان روی موبایل، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سرچ کنسول گوگل این امکان را به مدیران وب‌سایت می‌دهد تا مشکلات احتمالی وب‌سایت خود را از نظر نمایش روی موبایل شناسایی و رفع کنند. این قابلیت در گوگل وبمستر تولز به صورت مجزا وجود نداشت و صرفا بر روی مشکلات فنی وب‌سایت تمرکز می‌شد.

 

۳- داده‌های ساختار یافته

«داده‌های ساختار یافته» (Structured Data): این قابلیت به مدیران وب‌سایت این امکان را می‌دهد تا اطلاعاتی نظیر محصولات، رویدادها یا نقد و بررسی‌ها را به صورت ساختار یافته در اختیار گوگل قرار دهند. این کار باعث می‌شود تا گوگل بتواند محتوای وب‌سایت را بهتر درک کند و در نتیجه، شانس نمایش وب‌سایت شما در نتایج جستجو برای پرسش‌های مرتبط با آن اطلاعات، افزایش می‌یابد. قابلیت «داده‌های ساختار یافته» در گوگل وبمستر تولز به صورت ابتدایی وجود داشت، اما در سرچ کنسول گوگل، با امکانات و ابزارهای بیشتری برای مدیریت و بررسی این داده‌ها همراه شده است.

 

۴- گزارش‌های AMP

گزارش‌های AMP (AMP Reports) : با توجه به اهمیت سرعت لود وب‌سایت در سئو، گوگل پروژه‌ی AMP (Accelerated Mobile Pages) را راه‌اندازی کرده است. این پروژه به نمایش سریع‌تر صفحات وب‌سایت روی موبایل کمک می‌کند. در سرچ کنسول گوگل، مدیران وب‌سایت می‌توانند با استفاده از «گزارش‌های AMP»، عملکرد صفحات AMP خود را آنالیز کنند و مشکلات احتمالی را شناسایی و رفع نمایند. این قابلیت در گوگل وبمستر تولز وجود نداشت.

 

۴- بررسی امنیت

بررسی امنیت (Security Issues): امنیت وب‌سایت یکی از دغدغه‌های مهم مدیران وب‌سایت است. سرچ کنسول گوگل این امکان را به مدیران وب‌سایت می‌دهد تا در صورت وجود هرگونه مشکل امنیتی در وب‌سایت خود، از قبیل بدافزار یا حملات فیشینگ، مطلع شوند و برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهند. این قابلیت در گوگل وبمستر تولز به صورت محدود وجود داشت، اما در سرچ کنسول گوگل با جزئیات و امکانات بیشتری همراه شده است.

همانطور که مشاهده کردید، سرچ کنسول گوگل با اضافه شدن قابلیت‌های جدید نظیر «بررسی عملکرد»، «بررسی تجربه کاربری روی موبایل»، «داده‌های ساختار یافته»، «گزارش‌های AMP» و «بررسی امنیت»، به ابزاری بسیار جامع‌تر و کاربردی‌تر برای مدیران وب‌سایت و سئوكارها تبدیل شده است. این تغییر نام، صرفا یک به‌روزرسانی ظاهری نبوده است، بلکه گوگل با راه‌اندازی سرچ کنسول گوگل، گام مهمی در جهت کمک به صاحبان وب‌سایت‌ها برای بهبود عملکرد وب‌سایتشان در نتایج جستجو برداشته است و در این مقاله به تفصیل بررسی شد، سرچ کنسول گوگل، نسخه‌ی ارتقا یافته‌ی گوگل وبمستر تولز است که با اضافه شدن قابلیت‌های جدید، به ابزاری بسیار جامع‌تر و کاربردی‌تر برای مدیران وب‌سایت و سئوكارها تبدیل شده است. این ابزار به شما کمک می‌کند تا وضعیت وب‌سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل به طور کامل رصد و آنالیز کنید، مشکلات فنی و امنیتی را شناسایی و رفع نمایید و در نهایت، عملکرد وب‌سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید. اگر به دنبال ارتقای رتبه‌ی وب‌سایت خود در نتایج جستجوی گوگل هستید، آموزش سرچ کنسول گوگل را به شما شدیدا توصیه می‌کنیم. اما این تازه اول راه است! برای یادگیری سئو و تسلط بر این هنر پیچیده، به آموزش‌های جامع و تخصصی نیاز دارید. ما در سایت ره وب، با ارائه دوره‌های آموزشی سئو به صورت کاملاً حرفه‌ای و به‌روز، به شما کمک می‌کنیم تا تمامی فوت و فن سئو را به طور کامل فرا بگیرید و وب‌سایت خود را به رتبه‌های برتر در نتایج جستجو برسانید. همین حالا به سایت ره وب مراجعه کنید و با دنیای شگفت‌انگیز سئو آشنا شوید!

درخواست مشاوره و سئو درخواست مشاوره و سئو درخواست مشاوره و سئو

کافیست اسم سایت خودر را برای ما در واتساپ ارسال نمایید تا مشاوران و کارشناسان متخصص سئو، بررسی کرده و وضعیت فعلی سایت و گزارش کوتاهی از سوابق سایت و برنامه بهینه در آینده را به شما پیشنهاد دهند. همچنین می توانید با شماره های زیر تماس گرفته و با کارشناسان سئو ما به طور مستقیم صحبت کنید. بهترین راهکار در حوزه کسب و کار شما را برای افزایش بازدید و فروش پیشنهاد می دهیم.
ره وب